Nostalgi del 1

Jag har ägnat en liten stund nu till att inleda "rensa upp datorn"-projektet. Tanken är att jag ska samla alla bilder som jag envisas med att trycka in i datorn på en separat hårddisk (måste bara införskaffa en sådan också) och innan dess rensa upp bland bilderna, så att inte en mass onödiga bilder sparas - typ som 18 bilder på en köttfärssås som ska fungera som bloggbild eller kanske några av de där tusen bilderna på Strössel som faktiskt inte blivit så himla bra, snarare suddiga.

När det ändå ska organiseras upp bland bilderna så tänkte jag att man lika gärna kan ta tag i det andra också. Rensa upp bland dokument, mappar, collage, och även rensa upp på allt som finns sparat på nätet. Så därför har mail på mailkontona blivit rensade, slängda och nu bortglömda. Och lika så på Facebook.

Dock så måste ju så klart en del av de där mailen, var av vissa hunnit bli riktigt gamla, faktiskt öppnas och läsas igen. Vissa för att jag faktiskt inte kommer ihåg vad de handlar om, och inte vill slänga något som jag vill spara, och vissa för att jag faktiskt visst fortfarande minns vad de handlar om men bara vill läsa dem igen. Då händer det att man kastas iväg i något av en nostalgitornado.

Detta var fallet när jag öppande en mailkonversation på Facebook mellan mig och min fina vän C ifrån Köpenhamnstiden. Men detta var redan innan jag åkte ner till Köpenhamn, detta var när jag och C först kom i kontakt med varandra, efter att en gemensam bekant kopplat ihop oss i bostadssyfte. Jag sökte lägenhet inför min utbytestid och C sökte en roomie eftersom ett rum stod ledigt i hennes lägenhet.

Schwoosh.... Lät det ungefär när jag kastades iväg i den där nostalgitornadon. Det är i och för sig inte särskilt ovanligt att jag är nostalgisk, utan händer titt som tätt tycker jag, men ibland är det bara upplevelsen lite kraftigare.

Som nu när jag hittade en länk, denna, i mailen som C skickat som visar lägenhetsområdet vi bodde i. Då minns man helt plötsligt att väldigt tydligt och längtar tillbaka - massor. Det var ju också på den tiden som jag började skriva blogg, så att man skulle kunna följa vad jag hittade på under utbytet, och den bloggen finns faktiskt kvar intakt här. Är verkligen som att åka tillbaka i tiden när jag läser i den.

Tänk vad mycket som har hänt och vilken annan plats man är idag. Både geografiskt, men också på annat sätt.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0