Gårdagens middag


Klar fisksoppa på lax, torsk och räkor. Serverat med aioli med limesmak. Hur enkelt som helst att göra.
Fräs lök, potatisbitar och morötter en stund i rapsolja. Häll på fiskbuljong så det täcker hela kalaset, och
så häll på lite till. När potatisen och morötterna hunnit bli lite mjuka, släng i bitar av lax och torsk. När
dessa är genomsjudna (tar cirka 5-10 minuter) så ta kastrullen från värmen och blanda i räkor - skalade
eller oskalade. Servera med aioli - kanske saffranssmak i juletider?

När man har haft en dag fylld av olika "att göra" och sedan avslutat med 1500 meter i simbassängen (och "måste" jag ju bara lägga till att jag simmade 1000 meter av dessa på rekordtid - 1000 meter på 26 minuter) så kanske man kan tänka sig att man på sin höjd köper med någon mat på vägen hem. Inte ställer man sig och gör fisksoppa. Alldeles för krångligt ju. Eller..? Jo men visst, det var precis vad vi gjorde här hemma igår.

Mycket lättare, smidigare och fortare än vad jag hade trott gick det dock. Tog väl kanske totalt cirka 30 minuter tills allting var klart. Och mycket godare än en kebabsallad, pizza, hamburgare eller något annat som hade varit det enklare valet. En fisksoppa med aioli till, tända ljus, fin musik och Skrutten framför mig vid matbordet - bättre avslutning på en hektisk dag kan det knappast bli.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0