Såstips



Efter löpningen fick jag belöning i form av grillat. Skrutten skötte grillen och jag stod för sallad och sås. Arbetsfördelningen brukar för det mesta se ut så, det blir bäst så liksom.

Löpningen var för övrigt ett riktigt projekt, kan meddela att det suger i benen ganska mycket när pojkvännen tvingar upp en för något som kallas "Bergabacken" och kör efter med fyrhjuling och säger "kom igen nu!" så fort man försöker fuska.

Dagens sås blev vad vi i min familj kallar "Mariesås". Namnet kommer efter vår familjevän (som är så nära vän att vi räknar hela deras familj som släkt) som introducerade oss för denna fantastiska sås. Såsen är en riktig sommarsås som passar både varm som kall, till både kött och fisk.

Nu kanske man kan börja undra om detta kommer att leda fram till ett krångligt recept med en massa konstiga ingredienser, men icke.

Såsen består av tre saker: tre deciliter cremé fraiche, en grönsaksbuljongtärning och färsk persilja efter smak.

Tag en kastrull, sätt den på spisen på medium med värme, häll i cremé fraichen, släng i buljongtärningen och klipp sedan i ganska så mycket persilja (idag fuskade jag och tog fryst persilja).

Skulle man ju klara av på ett stormkök för tusan. Fantastiskt lätt, fantastiskt gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0