Frukost

Det är alltid lika svårt att hinna med denna morgonmat, och om mam väl hinner med det så finns det föga inspiration tidigt på dagen för vad som ska stoppas i magen.

Och så hör man ju överallt att den är så himla viktig den där frukosten. Dagens viktigaste mål till och med.

Jag brukar nog göra en klassiker - prioriterar att sova några(!) minuter längre och hinner därför aldrig, eller sällan i vart fall, med att stoppa i mig någon frukost. Och hur många är det egentligen inte som gör så? Eller är folk verkligen så duktiga som går upp i tid istället och sätter sig lugnt och äter?

Min metod brukar i alla fall leda till lite smått magsår innan jag ens hunnit till jobbet och gäspningarna, innan lite lunchmat landar i magen, brukar avlösa varandra. Jag är medveten om att det är precis så som det inte ska vara. Men jag har liksom tappat räkningen på hur många gånger som jag försökt ändra på detta...

En av de personer som är duktig nog att stiga upp i tid och alltid prioriterar att få i sig frukost lånade ut Fredrik Paulúns kokbok just om frukostar, och inga frukostar som helst utan GI-frukostar, till mig. Inspirationen har flödat och allt låter faktiskt smaskens. Dock kanske det inte kommer att gå så långt att jag ställer mig och gör jordgubbsomelett på morgonen, inte på en vardag i alla fall.

Detta är ett av recepten i boken som jag, hör och häpna, faktiskt tog mig tid att ordna idag under morgontimmarna. Nu så här i efterhand så ser jag att jag nog var ganska så trött för jag mindes ju inte alls hur receptet skulle vara. Jag gjorde gröt med banan och honung plus linfrön och solrosfrön, inte gröt med kanel och äppel plus krossade linfrön som det skulle vara.

Men jag åt i vart frukost - förbättring på hög nivå om jag själv får säga det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0