Skum middag och skumma byggare

Den där kycklingen som lagades för någon dag sedan blev bekant lila till färgen. Varför vet vi inte. Meningen var ju att laga Coq au vin eller hur tusan det nu stavas. Så rödvin hälldes i grytan där kycklingen hade brynts och sedan på med lite buljong också, efter några minuters kokning blev allt lila.

Mycket konstigt...

Jag förstår att det är färgämnena i vinet som orsakat det hela på något sätt. Men hur? Och så mycket?

Det såg rent av groteskt ut när vi skulle ta fram och värma det idag. Men smakade precis som det ska (gott) men såg vidrigt ut. Detta lärde mig hur mycket man faktiskt äter med ögonen, för det gick bara inte. Blundade vi så var det precis som vanligt och smakade alldeles utmärkt. Men så fort man öppnade ögonen så ville man bara springa. Lätt en av de märkligaste matupplevelserna i mitt liv.

Nu rullar TV4:as Fuskbyggarna i bakgrunden. Och jag blir helt vansinnig. Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag tänker på hur dessa människor har drabbats. Drabbats av elaka skräp till människor. Dessa människor som utger sig för att vara inom byggbranschen, de förstör så ofantligt mycket. Utför byggen med byggfel till den grad att det blir mögel i huset redan efter tre veckor eller sovrum till barn där det är så dåligt isolerat att det är korsdrag genom rummet.

Först tänker jag på alla pengar. Alla pengar som familjerna satsat för att bygga sina hus. Pengar som de lånar, lån som de måste betala tillbaka. Sällan handlar det om familjer som kan strössla med sina pengar, nej snarare så går samtliga av deras besparingar till att bygga detta "drömhus". Att de tar sig rätten?! Rätten att "gambla" med andras tillgångar. Rätt ord kanske är att de tar sig rätten att stjäla andras tillgångar.

En annan stöld som de utför är tiden. De stjäl dessa människors tid. Värdefull tid på denna jord som ska spenderas på annat än att jaga byggfuskare och få försöka få det som de har rätt till - huset som de har betalat för. Pengar kanske kan återgäldas, men aldrig den tid som gått förlorad.

Kanske är det för att vi precis har gått igenom ett helt husbygge (snart) och jag då förstår vad allt innebär som jag blir så arg. Jag förstår allt jobb och allt slit, och framför allt förstår jag all tid och alla känslor som man lägger ner i ett husprojekt.

Sedan tittar jag mot Skrutten och blir så otroligt glad när jag tänker på byggföretaget som han jobbar på. Vilket fantastiskt jobb de gör och hur de alltid försöker att upprätthålla en respekt mot sina kunder. De skulle aldrig någonsin ens tänka på att kunna utsätta någon för något av det som utspelar sig i Fuskbyggarna. Tack och lov för det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0