Startskottet har gått



Då var det dags! Igår var invägningsdag och samtliga lag i Viktkamp 2010 kom till Grottvägen för att ställa sig på vågen och få startvikten antecknad. Hela tre lag med två deltagare i varje lag är vi och med samma mål - minus 7% av kroppsvikten snabbast möjligt.

Vilken taktik och metod man använder är helt frivilligt (förutom ohälsosamma metoder som ätstörningar och droger då så klart) och på fredagar är det upp till bevis.

Därför har min vecka startats med en ordentlig morgonpromenad (innan frukost med en kopp kaffe i magen) och ett försök att få i mig en rejäl frukost. Det sista är dock en av de största prövningarna för mig i denna tävling. Frukost är liksom inte riktigt min grej, men vilka jag än pratar med eller vart jag än läser så får jag höra samma sak - frukosten är det viktigaste målet på hela dagen.

Min taktik består av:
- promenad innan frukost
- äta en rejäl (och nyttig) frukost
- bort med sötsaker och annat socker (både gällande mat och dryck)
- bort med snabba kolhydrater
- motion i form av löpning, yoga och ridning
- dricka mycket vatten (något som jag också är duktig på att slarva med)
- bra sömn
- dagar med vila (alltså utan träning) där kroppen får återhämta sig

Ja, det är väl ganska så basic alltihopa egentligen. Men kanske inte så lätt att följa för den delen. Fast spännande ska det minsann bli.

Mest spännande tror jag att det kommer att bli att se om jag lyckas att ta bort godis, chips och annat snacks utan att bli galen, om jag kommer att bli en frukostätare och hur mycket jag kommer att lyckas förbättra konditionen.

Kajan är min lagkamrat och självfallet ska vi vinna. Vinna eller försvinna är vårt motto (läses med ett kampvrål).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0