På väg söderöver...

Sitter i Svarta Faran (vår fina Ford) bredvid Skrutten med siktet inställt på södra Sverige. Vi har spenderat helgen uppe hos fina farmor i Göteborg. Vi hade väldigt lite planer när vi åkte upp i fredags och skönt var väl det. Läge att bara få slappa lite, med tanke på det tempo som vi håller nu för tiden.

Ganska så sent kom vi upp i fredags, tror inte vi var uppe förrän klockan hade slagit halv nio. Vi spontanförsäljde... försålde... vad heter det egentligen? Ja vi sålde soffan som vi hade Skruttens lägenhet i alla fall. Vi ville ju egentligen behålla den, och hade tänkt att ha den på ovanvåningen i det nya huset. Men flera(!) försök att få upp den för trappan, en repad vägg och en repad trappa senare så gav vi upp och satte ut en annons på Blocket. Den gick bara inte att få upp för trappan.

Så nu är vi en soffa fattigare men några tuss rikare. Man skulle ju kunna tänka sig att de där tussen lägligt nog spenderades under en weekend i Götet, men de finns faktiskt kvar i plånboken. Skinnjackan som inhandlades fick tas på det vanliga slösakontot.

I och med den sena ankomsten till Götet så hann vi bara med att äta en sen middag med farmor. Det bjöds på räkor och vitt vin. Helt enligt traditionen. Kommer man upp i lite mer rimlig tid, kanske till 18-19-tiden så blir det fläskkotletter, men kommer man senare så blir det räkor.

Och gott var det. Både vinet och räkorna, och det där dessertvinet som vi drack efter det andra vinet också för den delen. Det hela fick mig att längta tills sommaren och efter rosévin och räkor på någon trevlig uteservering.

Igår var den en runda i stadens butiker, även om vi inte hittade särskilt mycket så fick en grå skinnjacka (fusk), en ny nattkräm, underkäder och ansiktsmask från Lush följa med hem. Ansiktsmasken från Lush passar jag alltid på att handla om jag Stockholm, Uppsala eller Göteborg eller någon annan stad som råkar ha Lush som butik. Den är typ det bästa man kan ge sitt ansikte, och man blir mjuk som en babyrumpa efteråt - som det så fint heter.

Kvällen igår spenderades hemma hos faster med familj och det blev faktiskt en premiärgrillning. Vi satt i och för sig inomhus och åt det grillade, men ändå. Lika gott och somrigt som räkorna var köttet som vi grillade. Sedan blev det ost och kladdkaka som kusinen bakat till dessert och vi stannade ända tills lilla farmor sa "men oj oj oj nu har klockan sprungit iväg..." Hela tre oj betydde att det var dags att bege oss tillbaka till Guldheden.

Även om maten har varit förträfflig båda dagarna så är det självfallet umgänget som varit det bästa - och alla familjehistorier som bubblar upp till ytan när man samlas och äter middag ihop. Historier om gardiner i bilen, semestrar i alla världens länder, diktaturen i Kina, när min mor och min far var unga i Göteborg, när jag och mina syskon var små och hur min faster var lite av en aktivist i yngre dagar. Det finns nog nästan inget bättre än just det - lyssna på alla roliga, dråpliga och rent av fantastiska historier om familjen.

Skrutten gjorde även några praktiska saker som att sätta upp farmors kökslampa ordentligt och sätta en ny rullgardin i köket. Detta gjorde honom omåttligt populär hos farmor. Kanske tycker hon nu om honom ännu mer än min lilla mor gör, om det nu går. Och jag förstår dem - han är bra fin den där Skrutten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0