Klassåterträff eller katastrof?

Ja, jag har nog ganska så svårt att komma över ilskan/förvåning över hur illa vår planerade högstadiereunion  utfördes. Bara jag tänker på det så blir jag nästan arg igen och ett samtal till arrangören har redan gjorts. För nog att jag spillde tid på detta "event", och tid kan man ju som bekant aldrig få tillbaka, men pengarna som jag betalt de ska jag baske mig få tillbaka.

Det var någon gång under den kalla vintern som det fanns en inbjudan till klassåterträff adresserat till mig i brevlådan. Helt ärligt så åkte inbjudan i den öppna brasan och jag tänkte minsann inte inse att jag har blivit så gammal att det var dags för reunion. Tio år sedan högstadiet.

Men efter "lite" övertalan från nära och kära plus att det känns ganska ok att det är tio år sedan just högstadiet, kanske hade känts lite annorlunda om det handlat om gymnasiet, så tackade jag ja till inbjudan och betalade in anmälningsavgiften.

Och så i lördags var det dags.

Först och främst måste jag ju säga att vi träffades hemma hos en gammal klasskompis först och hemma hos honom (som vi sedan snabbt återvände till också) så hade vi väldigt väldigt roligt. Det var vansinnigt roligt att träffa alla igen och höra vad alla gjorde och sedan så klart skämmas lite för att man är så dålig på att hålla kontakten. Många skratt och en del tårar som följd av skratt ända nere ifrån maggropen blev det under kvällen.

Men sedan tillbaka till det som var mindre bra, eller nog vågar jag säga dåligt, för det var precis vad det var - dåligt.

Restaurangen där klassåterträffen hölls (det funkar så att det finns en huvudarrangör som ordnar allt med inbjudningar, klassrepresentanter, inbetalningar och de tar sedan kontakt med en restaurang i den aktuella staden som sedan står för utförande av själva festkvällen) tyckte inte ens att man hälsar gästerna välkomna när de kommer, tyckte att man ska sitta och äta i ett dunkelt rum med någon konstig discobelysning blinkandes, förse sig själv med fördrink, inte ha något alkoholfritt alternativ till fördrinken, att gästerna ska få maten innan drycken, att maten inte ska gå att äta och att utlovade saker som DJ och öppet till klockan 02 inte ska hållas.

Vi stannade inte längre än till klockan 20-tiden, utan förstod att det var ett mycket bättre alternativ att gå tillbaka till lägenheten där vi samlats innan återträffen, men jag har hört att de som stannade kvar längre praktiskt taget blev utslängda vid 21-snåret.

För mig som bor här hemma i lilla staden igen och hade nära till restaurangen ifråga och inte har så många utom mig själv, och då Skrutten så klart, att ta hänsyn till så kanske det inte är så farligt - förutom då att jag å det bestämdaste ska få tillbaka mina inbetalda pengar. Men för dem som lyckats skaffa barnvakt, hundvakt, åkt långväga eller vad det nu kan vara - hur ska de få tillbaka vad de "betalade"?

Nej, respektlöst är tusan vad det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0