Hus Nr 13 is back in business

Detta inlägget är tillägnat Telenor... Eller nej de ska nog inte ens få så mycket... Detta inlägget handlar om Telenor.

Det började med att internetabonnemanget i Skruttens lägenhet gick ut, han hade stängt av det för att det snart var dags att flytta därifrån, dock hade det glömts bort att informera mig om detta och när jag då för cirka en månad sedan skulle surfa en runda och det inte fungerade så utbröt panik.

Eller ja det kanske är lite att överdriva, men utan att krydda historien så kan man väl säga att jag är ganska van vid att ha internet tillgängligt och gillar att ha det så.

Så jag tänkte att jag skulle beställa ett mobilt bredband illa kvickt. Sagt och gjort så beställdes det ett mobilt bredband från Telenors hemsida, lyckades faktiskt undvika att även klicka hem en underbar rosa mini-pc, ungefär dit gick allting smidigt och bra.

Sedan visade det sig att de av "säkerhetsskäl" bara skickar produkten till den adress man är folkbokförd på, vilket vid denna tidpunkt var Djäknegatan i Uppsala, och detta var ingenting som man valde själv utan det dök upp först på orderbekräftelsen när beställningen redan var ivägskickad.

Det var lördagen den 3 oktober som jag beställde det mobila bredbandet, i och med att det var lördag så väntade jag tills måndagen och tänkte prata med dem på kundtjänsten och säga till dem att jag minsann bor i Blekinge nu.

Efter några minuter i telefonkö så fick jag höra av kundtjänsten att jag inte kunde prata med dem utan fick ringa till Schenker, när jag ringde till Schenker så sa de att jag skulle prata med Schenker Privpak, när jag pratade med Schenker Privpak sa de att jag skulle prata med Telenors kundtjänst.

Suss - Men jag har ju precis pratat med dem och de sa att jag skulle ringa till er och nu har jag suttit i telefonkö på tre...
Kvinna på Privpak - Det spelar ingen roll.

Kände att det kanske inte väntades så mycket hjälp där så jag ringde tillbaka till Telenors kundtjänst, de kunde dock inte hjälpa mig utan jag fick istället en mailadress till någon form av internetbutik. Så jag mailade, trots stressen över att de skulle hinna skicka hela paketet över till Uppsala om jag inte fick någon hjälp och det snart.

En vecka gick och inget svar på mitt mail fick jag. Vad jag dock fick var en avi, via eftersändingen, om att jag kunde hämta mitt paket på Hydro Råbyleden i Uppsala.

Då var det bara att ringa till kundtjänsten igen och vänta de där minuterna i telefonkön igen.

Då makulerade hon den beställningen som hade gått till Uppsala och sa till mig att det nog var bäst om jag åkte till en butik, så skulle jag få bredbandet direkt. Och det räckte visst med en återförsäljare bara. Så jag åkte till Audio Video i Bromölla och stod där och diskuterade fram vilket sorts bredband jag skulle ha. Efter cirka 45 minuter så bestämde jag mig för att det nog var bäst att ta ett bredbandsalternativ utan bindningstid men att betala lite mer för modemet, med tanke på hur Telenor verkar fungera.

Strunt i och för sig i vilket bredbandsalternativ jag valde, saken var den att det fungerade inte där heller. Återförsäljaren kunde visst inte sälja något bredband utan bindningstid till mig, han saknade visst någon subvention från Telenor jada jada jada. Ungefär då var jag riktigt less. Så jag ringde kundtjänst igen.

Och frågade barskt vad jag skulle göra och vad närmaste ställe fanns där jag kunde få ett mobilt bredband idag. Det visade sig att jag kunde få all hjälp som jag behövde på Ekohallen i Fjälkinge (typ en allt i allo-affär) där det fanns en försäljare för Telenor Express.

Det de inte visste i kundtjänsten var att denna killen som stod som försäljare för Telenor Express på Ekohallen i Fjälkinge var den mest otrevliga försäljaren ever (och som person) som jag någonsin mött. Och inte nog med att han var otrevlig - han ljög - han stod och sa att det bara fanns 24 månaders bindningstid och ingenting annat, oavsett vart jag vände mig i Telenors organisation.

Suss - Men på hemsidan står det ju...
Idioten - Spelar ingen roll.
Suss - Men de i kundtjänsten sa ju...
Idioten - Vart är det du vill komma egentligen?

Så jag gick därifrån med ett mobilt bredband med 18 månaders bindningstid (han sa att han var riktigt riktigt schysst då) och i bilen hem så tårades mina ögon. Vad ska man behöva utstå för att få tag i ett bredband?

Två dagar och ett oöppnat bredband senare så ringde jag till kundtjänsten igen och väntade minuterna i telefonkö igen. Ungefär då var jag väldigt väldigt less. Berättar hela historien igen för en (återigen) ny person som lovar mig dyrt och heligt att hjälpa till. De skickar ut en returpåse för det bredbandet som jag hade hemma och sen kunde hon ju beställa nytt bredband till mig men då skulle det ju ta sju arbetsdagar innan det kom, så det kanske var bäst att jag åkte till en butik och fick ett i handen direkt.

Så jag åkte tre mil till Kristianstad för att jag var så frustrerad och hade flängt mellan städer (ja eller byar) och suttit alldeles för många minuter i telefonkö så jag ville ju ha bredbandet just då. Och i Telenorbutiken skulle de minsann kunna hjälpa mig med både bredband utan bindningstid och få slippa anslutningsavgiften.

Men nej, de kunde inte alls hjälpa mig i butiken. De kunde inte ta bort anslutningsavgiften, vilket hade blivit en principsak vid det här laget. De rådde mig att ringa kundtjänsten. Ungefär där så ville jag bara skrika Men jag har ju för f-n precis gjort det och de bad mig för i h-lvete att åka dessa mil hit för ni skulle ju hjälpa mig med all j-vla skit!

Nu gjorde jag ju nästan så, fast med lugnare röst och utan svordomar, tänkte att det var bättre att väktaren slapp tillkallas.

Så jag gick utanför butiken och ringde till kundtjänsten igen och berättade hela historien igen och nästan bad om att någon skulle hjälpa mig. Då verkade en kille i alla fall ta det på allvar och hjälpte mig att beställa ett nytt bredband och bjöd på ett säkerhetspaket också. Det skulle ta max två dagar.

Fem dagar senare satt jag i kundtjänsten igen, folk svarade i andra änden, folk i andra änden lovade att "kolla lite närmre" och sedan ringa upp. Inga av dessa löften infriades. Dock kom det en avi på posten och bredbandet fanns att hämta ut på Hydro Råbyleden i Uppsala. Vid denna tidpunkt var jag inte ens folkbokförd på Djäknegatan längre (so much för deras av säkerhetsskäl så...) och det enda som sas var att det hade skett en "miss i systemet" och jag skulle få bredbandet skickat till mig inom maximalt två dagar.

Självklart tog det mer än två dagar innan bredbandet kom på posten. Men nu är det i alla fall här och till och med så fungerar det.

Dock har jag inte sett röken av något säkerhetspaket som ska skydda mig och mitt mobila bredband ifrån virus och sedan så fick jag en ny avi idag med rubriken Ditt paket har kommit. De har alltså skickat ett till.

Min enda fråga är - vad sysslar de med egentligen?

Telenor kan förvänta sig ett långt klagobrev, med underskrift och allt, innehållandes att jag först och främst vill ha en skriftlig bekräftelse på att jag inte står som betalningsansvarig för fyra olika bredband och sedan får de gärna slänga med en rejäl kompensation, kanske till och med en blombukett som plåster på såren.


Kommentarer
Postat av: N

Men Suss! Låter som en story för plus eller ngt =)



Kan iaf rekomendera dig 3:s mobila bredband UTAN bindningstid och med fria meg (vissa bredband räknar ju ett öppnat mail som nedladdadde meg) för 199:-/mån exkl. en mindre startavgift. Funkar tom i princip hela bilresan mellan Skåne och Sthlm, undantaget ett par mil genom småland =)



Ses snart! Miss ya!

2009-10-31 @ 20:32:56
Postat av: S

Tro mig jag har funderat på att ringa Sverker! Sen så får jag nog hålla mig till Telenor nu, har liksom blivit en principsak att det bara SKA funka.



Men det finns ju en anledning till att jag valde utan bindningstid vill jag lova.



Tackar för tipsen ändå!



Miss u!

2009-11-02 @ 22:11:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0