Valborg

Ja ha hur blev det nu då?

Än så länge har jag tyvärr inga bilder att bjuda på, och de säger nog det mesta, bilderna finns i kameror som sitter på ett tåg tillbaka söderöver. Eller ja kamerorna sitter ju självklart inte, men anywho...

13.51 i onsdags stod jag redo på perrongen för att möta tjejerna. Allt var förberett. Till och med picknicken som vi skulle ha på valborgsmorgonen stod redan klar i kylen. Så det var egentligen bara att sätta igång med Kvalborg.

Inledningen blev en kombination av tal och frågesport. Jag presenterade staden Uppsala, Djäknegatan, valborg och framför allt tjejerna för varandra. Det gällde att lyssna ordentligt för sedan blev det läxförhör (läs frågesport) och vann gjorde K.

Efter hämtning av fler gäster så var det dags för grillning. Tyvärr så hade den svenska våren bestämt sig för att inte visa sig från sin finaste sida så den planerade grillningen gick inte att utföra. Så vi trängdes runt köksbordet här hemma i hus nr 13, avnjöt en angenäm kycklingprovencale med rosé men... var det inte lite stelt? Kanske inte så konstigt när alla var ganska nya för varandra. Men tackar vet jag för Blekingetöser - för det fixades när L brakade igenom stolen och landade på golvet. Isen var därmed bruten och inget KALAS utan kras - visst?

Det bar av till Stockholms Nation kring 20-tiden och vi spenderade tiden i kön med att spela sanning och konsekvens, något vi gärna drog med de andra i kön på också, lite blandat resultat kanske men bra försök. Sedan blev det en riktigt bra kväll - tjejerna var här, vi träffade en massa roliga människor och hela staden var i gungning. Just då kanske jag inte tänkte väldigt mycket på mailet jag fått från min handledare dagen innan som talade om hur mycket jag har att göra på uppsatsen (nästa del lämnas in 6/5). Just det mailen har jag inte kollat på några dagar nu...

Kvalborg blev ändå en ganska tidig kväll, lite vuxenpoäng på hemgång vid 24-tiden, sen blev det i och för sig jordgubbar, kladdkaka och någon öl till när vi kom hem men ändå.

8.00 ringde väckarklockan på valborgsmässoafton. Jag hade änglar från Blekinge här som gäster som ställde sig och diskade från gårdagen och sen gav vi oss iväg till parken för champagnefrukost och picknick och sen en efterföljande champagnegalopp på Snerikes. Även detta blev fantastiskt. Strålande solsken, jordgubbar och champagne i parken och sen vansinnigt rolig galopp. Myran och jag dansade tills benen inte bar längre, eller tills conversen var tillräckligt fyllda med lera för att någonsin bli ljusgula igen.

Och inte var det slut nu. Nu så här i efterhand förstår jag kanske inte riktigt hur man orkar, men vi lyckades ladda om och ta oss till Saluhallen en runda på kvällen också. En liten runda blev det bara dock.

Gårdagen spenderades med en stadsrunda, kaffe i solen och ett kyrkobesök. Något ordentligt var jag ju tvungen att visa tjejerna. Och kontrasterna mot hur de tidigare dagarna hade spenderats fortsatte på kvällen när vi myste i soffan och hamnade framför Humorgalan på Tv4. Det minsta jag kan säga är väl att det kändes lite i samvetet. K och jag är nu stolta världsföräldrar, inte för att bota vårt dåliga samvete utan för att vi fortfarande har kvar på kontot från vår biståndsresa till Filippinerna och tyckte att detta var ett bra tillfälle att använda dem.

Vilket var min favorit? Vilken kväll blev den bästa? Måste nog säga Kvalborg. Nej förresten jag säger galoppen. Nej ändrar mig igen Kvalborg. Eller kanske picknicken och sen galoppen. Nej tusan Kvalborg var nog bäst.

Nu sitter jag här i soffan med en kaffe, har hunnit med en springtur, Blekingetöserna är tillbaka söderöver och KALAS är upplöst. Ja det är lite trist. Saknar dem redan. Men sen är det solsken ute och sommaren är på väg med stora steg och det känns faktiskt allt annat än trist.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0