Kosmisk obalans

Googlar man på kosmisk obalans så får man inte upp särskilt många resultat, och första frågan som ställs är om jag menade kosmisk balans?

Kosmisk obalans är ett lite hemvävt begrepp i Hus Nr 13 (och bör vara motsatsen till kosmisk balans) och är när saker inte riktigt går som man vill, snarare tvärtom.

Och lite så är det just nu. Efter gårdagens jobbtimmar satte jag mig i stolen hos handledaren, jag fick absolut tecken på att det nu bara var att skriva på och alltså att jag är på rätt väg, men dock visar sig min handledare vara av den riktigt petiga typen. Vi diskuterade i flera minuter om en turordning av vissa underrubriker i bakgrundsavsnittet - alltså något som inte alls har någon avgörande betydelse för uppsatsen "i det stora hela". Ungefär där insåg jag vilket tempo som kommer att behöva hållas de kommande veckorna. Halsen snörptes åt något.

Och då finns det absolut inte någon tid för att vara sjuk. Helt frisk är jag inte än, även om jag är dum nog att tro att man klarar att springa en runda direkt efter en vecka med feber, så det blev ett besök på Uppsala Närakut efter uppsatshandledningen. Nu låter det mycket mer dramatiskt än vad det var, var ju inte alls någon akutsituation utan ville mest få reda på om jag ändå behövde penicillin. Tror att det heter Närakut mest för att man kan få drop-in tider och att de har öppet till klockan 23 på kvällen.

Sen att jag ändå kan göra den minsta situation till dramatisk det bevisade jag klart för mig själv igår, ber redan nu om ursäkt för alla öron som antagligen fick sig en omgång. Mest komiskt är nog att doktorn sa att det främsta som gällde var att jag behövde ta det lite mer lugnt. Eh... det var ju precis det som jag inte har tid med.

Idag började dagen som vanligt med koll av mailen. Möttes av ett besked från Eurobonus (bonuspoäng som samlas vid SAS-resor) att jag hade så mycket som 900 på mitt poängsaldo. Men det kan ju inte stämma? För varje resväg inrikes får man 150 poäng och jag har rest sträckan mellan Stockholm och Ronneby nu i fem års tid. Jag är absolut ingen matematiker men det där kan ju verkligen inte stämma.

Ett samtal till SAS rikare så vet jag nu att poängen nollas vart fjärde år. Alltså har alla mina poäng de senaste åren nu nollats. Så jo visst stämmer mitt poängsaldo på 900 poäng, det är vad jag har rest i år.

Man skulle ju kunna få ett psykbryt.

Men jag väljer att tänka på att en dag blir jag faktiskt klar med uppsatsen och får min examen, ikväll ska jag och Myran grilla och jag ska överraska henne med en flaska rosé, till helgen samlas hela KrOlAnPeSu på samma fest ute i Enhörna och jag ska få lyssna på House-musik en hel kväll, nästa vecka får jag pussa och krama på familj och blekingska vänner igen, nästa helg får jag ge grattiskramar till en Kalmaritisk Magisterexamen och sen som grädde på moset är det underbart väder ute och sommaren finns runt hörnet.

Kanske råder det kosmisk balans trots allt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0