Uppståndelse på kontoret

När jag gick på fika idag, vid ca 14.45, så frågade några kollegor mig om jag hade sett någon/något mystiskt idag. Nej, svarade jag. Dels för att arbetsplatsen har över 100 anställda, och sen för att jag fortfarande är så ny att jag antagligen inte skulle märka någon "mystisk" om jag ens försöker, jag utgår ifrån att alla jag möter i korridoren jobbar här eller är på besök hos någon som jobbar här.

Då fick jag höra att en plånbok hade blivit stulen på förmiddagen, ur en handväska och inne på någons kontor. Själv har jag alltid min väska framme på kontoret - öppen då egentligen för vem som helst att stjäla - och likadant med mobiltelefonen (vem som nu skulle vilja ha den för den delen).

Jag stötte på patrull när jag berättade att jag inte alls brukade låsa in mina saker. Att låsa in sakerna har jag knappt funderat över sen jag började här.

"Spring upp och gör det nu" fick jag höra.

Fast naiv som jag är så gjorde jag ändå inte det. Tänkte väl att har någon kallsinnigt gått in på någons kontor, öppnat handväskan och plockat ut plånboken och sen bara trippat iväg och detta skedde på förmiddagen så lär personen ifråga vara long gone vid det här laget. Men jag tänkte att jag kanske i alla fall ska börja tänka mig för.

Precis när vi sitter och pratar om detta så kommer ytterligare en kollega ner och även hon har fått sin plånbok stulen, från kontoret, ur handväskan. Någongång mellan 14.30 och 15.00. Och kontoret ifråga ligger ett rum ifrån där jag sitter. Panik.
Även om man inte skulle få ut så mycket av att stjäla min plånbok (läs CSN) så är jag ganska glad om jag får behålla det lilla jag får varje månad. Så jag sprang snabbt upp till min plats, där jag hittade handväskan hängandes öppen på kontorsstolen och mobilen framme på skrivbordet. Men allt är kvar.

Men måste jag nämna att det är läskigt att någon springer runt i våra korridorer (på plan 2 i huset också) och stjäl ur våra handväskor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0