Morgonstund har guld i mun(d)

Avsikten med ordspråk är att på ett enkelt sätt förmedla ett budskap, en värdering eller visdom som de flesta människor i världen kan ställa sig bakom, oberoende av kulturella skillnader och används ofta för att ge en extra tyngd i en argumentation. Ett ordspråk utgör en språklig enhet som i oförändrad form inflikas i talet, medan talesättens sentensartade uttryck syntaktiskt följer den mening vari de ingår. Ordspråken kan sällan spåras till en viss person genom att de är mycket gamla, ofta flera tusen år. Antalet vedertagna ordspråk är väsentligt mycket färre till antalet än talesätten som hela tiden ökar i takt med att språket utvecklas och ofta har en lokal förankring i en viss kultur. Gamla talesätt försvinner successivt eller omformas efter modernare språkbruk och ofta förvanskas genom missuppfattningar av ursprunglig betydelse, till skillnad från de flesta ordspråk där det ytterst sällan tillkommer nya och ändras i mycket liten grad med tiden. (http://sv.wikipedia.org/)

För ett tag sedan så hade jag röstat på något av följande

  • "gamla talesätt försvinner successivt..."
  • "...omformas efter modernare språkbruk"
  • "...ofta förvanskas genom missuppfattningar av ursprunglig betydelse..."

Men nu nja... Trots ett något förvirrat uppvaknande av att kombon rusade in med en glad nyhet (grattis igen), fick höra att jag såg ut som en förvirrad figur ur någon tecknad film, så fick jag (när jag till slut insåg vem jag var och var jag var någonstans) lite frukost i magen, cykeln gick att fixa och framför allt så har våren kommit. Och ja, morgonstund har nog guld i mund.

Sen om man kan kalla en start kl 9.00 för morgonstund det kanske är en annan sak...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0